وصیت مقدس

اثبات انحصار 12 امام، در رد احمد[الحسن] مدعی یمانی/ ردّ دلایلی که برای امامت مهدیین می نویسند(به خیالشان 74 حدیث)

وصیت مقدس

اثبات انحصار 12 امام، در رد احمد[الحسن] مدعی یمانی/ ردّ دلایلی که برای امامت مهدیین می نویسند(به خیالشان 74 حدیث)

وصیت مقدس

بسم الله الرحمن الرحیم. السلام علیک یا صاحب الزمان، ادرکنا ارشدنا.
سلام علیکم و رحمة الله
متاسفانه [همان طور که روایات هم فرموده اند] به دلیل طولانی شدن دوران غیبت ، اکثر قائلین به امامت امام دوازدهم، منکر او می شوند [پناه بر خدا با تمام وجود] هر فرقه ای با عقیده ای...من جمله عده ای که عجله کرده و امامی برای خود انتخاب می کنند، مانند افرادی که پیروان شخصی شده اند به نام احمد اسماعیل و او را امام سید احمد الحسن یمانی می نامند!.... تصمیم گرفتم مطالبی را که در طی مطالعه و همچنین بحث با آنها و از سایت ها و صفحه های مختلف بدست آوردم را اینجا بنویسم، که شاید اگر کسی خواست تحقیقی بکند، به این مطالب هم به راحتی دسترسی داشته باشد، همینجا از تمامی افرادی که این مطالب را از آن ها یاد گرفتم صمیمانه سپاسگزاری می کنم،..... قصدم این است در این جا ان شاء الله تمامی روایاتی که در اثبات امامت مهدیین می نویسند را نقد و بررسی می کنیم و می بینیم که دست انصاراحمدالحسن با تمام ادعاهای سر به فلک کشیده شان، از روایات خالی است، ان شاء الله ...
اللهم عجّل لولیّک الفرج واجعلنا من عبیده و انصاره ـ
دی ماه 1393

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تعداد ائمه

دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲ ق.ظ

احادیث 12 امام

تعداد ائمّه را از خود رسول الله و ائمه صلوات الله علیهم بپرسیم. 

روش ما نوشتن احادیث صریح، دال بر انحصار امامان در دوازده 12 نفر ، هست، [با اینکه وجود احادیث بسیار زیاد 12 امام خودش دلیل کافی است] در این پست مطلب جالب و مهم دیگری می خواهیم بیان کینم:

احادیثی در مجموعه حدیثی ما هست که از رسول خدا و ائمه صلوات الله علیهم، پرسیده شده است:

کم الائمّه بعدک؟

تعداد ائمه بعد از شما چند نفرند؟

و رسول خدا صلوات الله علیه و آله به صراحت تمام فرموده اند: دوازده نفر.

و تا حال هیچ حدیث دیگری ندیده ام که در جواب به این سوال، غیر از این تعداد را بیان کند. حال وقتی رسول الله به «صراحت» فرموده اند، ائمّه دوازده نفر هستند، چرا به غیر آن معتقد شویم؟ چرا ائمه را بیش تر و کمتر از آن بدانیم؟ مگر قرار نیست پیرو ثقلین باشیم؟!

بنابراین بدون شک این مجموعه احادیث، خود دلیل دیگری است که تعداد ائمه بعد از رسول خدا دوازده تا هست.

دراین پست  17 حدیث می نویسیم، و انصافاً بسیار زیبا هم هستند، وقت بگذارید و بخوانید، ان شاء الله بهره خواهید برد. و من الله التوفیق ؛

1 ـ کفایة الاثر ، ص30

ابی سعید خدری گفته است که: شنیدم که رسول مکرم صلوات الله علیه و آله به امام حسین صلوات الله علیه فرمودند:

یَا حُسَیْنُ أَنْتَ الْإِمَامُ ابْنُ الْإِمَامِ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِکَ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ.

فَقِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، کَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ‏؟
قَالَ: اثْنَا عَشَرَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ.

دقت می کنیم که اگر فقط قسمت اول همین روایت بود، [و فقط همین روایت بود! و نه صدها روایت دیگر که دلالت بر دوازده امام دارد و این عدد آورده شده است] آن ها می توانستند بگویند که این روایت انحصار کننده نیست؛ اما با این که در ابتدای حدیث رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرموده اند: 

یا حسین ، شما امام هستید، پسر امام هستید و نه نفر از فرزندان شما امام هستند، که نهمین آن ها قایم ، قیام کننده سلام الله علیه و عجّل الله له الفرج است .

دوباره از رسول خدا صلوات الله علیه و آله می پرسند: یا رسول الله، چه تعداد ائمه بعد از شما هستند؟

رسول خدا صلوات الله علیه و آله میفرمایند: دوازده نفر هستند که نه نفرشان از اولاد حسین بن علی است . سلام الله علیهم.

2 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 34

عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ:

صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله  صَلَاةَ الْأُولَى، ثُمَ‏  أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ الْکَرِیمِ عَلَیْنَا، فَقَالَ:

مَعَاشِرَ أَصْحَابِی إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ مَثَلُ سَفِینَةِ نُوحٍ وَ بَابُ حِطَّةٍ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ فَتَمَسَّکُوا بِأَهْلِ بَیْتِی بَعْدِی وَ الْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِینَ مِنْ ذُرِّیَّتِی فَإِنَّکُمْ لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً.

فَقِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، کَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟

فَقَالَ: اثْنَا عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَوْ قَالَ مِنْ عِتْرَتِی.

رسول خدا صلوات الله علیه و آله به اصحاب می فرمایند: 

همانا مثل اهل بیت من در بین شما، مانند کشتی نوح [که فقط هر که به آن سوار شد، نجات یافت] و باب حطّه بنی اسرائیل [که آن ها برای قبولی توبه باید از آن در وارد می شدند و...] است. پس متمسک به اهل بیت من بعد از من و ائمه هدایت کننده از ذریۀ من باشید؛ که همانا اگر این کار را بکنید تا ابــــــــد گمراه نخواهید شد.

پس از رسول خدا صلوات الله علیه و آله پرسیدند: که آن ائمه چند نفر هستند؟ ائمه بعد از شما چندنفرند؟

و آن وجود قدیس صلوات الله علیه و آله ـ مانند همیشه ـ فرمودند: دوازده نفر از اهل بیت من [یا از عترتم].

این حدیث هم بسیار زیباست و نکته جالبی دارد:

حضرت می فرمایند با تمسک به ائمه بعد از من ـ که خودشان در همین حدیث فرموده اند آن ها دوازده نفر هستند ـ تا ابد گمراه نمی شوید، و تا ابد ، یعنی تا ابد ، یعنی حتی بعد از ظهور موفور السرور مولایمان حجة بن الحسن و بعد از وفات ایشان ارواح العالمین له الفداء.

کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 37

ابوذر غفاری رحمة الله علیه گفته است: در همان بیمار آخری که رسول خدا صلوات الله علیه و آله از دنیا رفتند، خدمت ایشان رسیدم [در روزهای آخر عمر مبارک رسول الله] .... سپس به من فرمود:

یَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی أَلَا إِنَّهَا سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ بَعْلَهَا سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ وَ ابْنَیْهَا الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ إِنَّهُمْ إِمَامَانِ إِنْ قَامَا أَوْ قَعَدَا وَ أَبُوهُمَا خَیْرٌ مِنْهُمَا وَ سَوْفَ یَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ تِسْعَةٌ مِنَ الْأَئِمَّةِ مَعْصُومُونَ قَوَّامُونَ بِالْقِسْطِ وَ مِنَّا مَهْدِیُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ.

قَالَ: قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ فَکَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟ قَالَ: عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.

ای ابوذر، دخترم، فاطمه سلام الله علیها، بضعه ای از من، هر که او را بیازارد، مرا آزار داده است، آگاه باشید که او سرور زنان جهانیان است، و شوهرش آقای اوصیا است، و و دو فرزندش، حسن وحسین، اقای جوانان اهل بهشت هستند. و آن دو امام هستند جه در حال قیام و چه در غیر آن، [چه ایستاده باشند و چه نشسته باشند] و پدرشان از آن دو برتر است. و از اولاد امام حسین علیه السلام، نه نفر از ائمه خواهند بود، معصوم و قوام به قسط، و از ماست مهدی این امت.

ابوذر می گوید: گفتم : ای رسول خدا، چند نفرند ائمّه بعد از شما؟ فرمود: به عدد نقبای بنی اسرائیل [دوازده نفر].

این حدیث هم قابل تامّل و توجّه است، چرا که هم در روزهای پایانی عمر شریف رسول الله بوده است وهم راوی ابوذر، از بهترین اصحاب و از شاهدان وصیت است . 

4 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 36

ابوذر رحمه الله گفته است که : از رسول خدا شنیدم که فرمودند:

مَنْ أَحَبَّنِی وَ أَهْلَ بَیْتِی کُنَّا نَحْنُ وَ هُوَ کَهَاتَیْنِ وَ أَشَارَ بِالسَّبَّابَةِ وَ الْوُسْطَى.

ثُمَّ قَالَ صلوات الله علیه و آله: أَخِی خَیْرُ الْأَوْصِیَاءِ وَ سِبْطِی [سِبْطَایَ‏] خَیْرُ الْأَسْبَاطِ وَ سَوْفَ یُخْرِجُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ أَئِمَّةً أَبْرَاراً وَ مِنَّا مَهْدِیُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، وَ کَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟

قَالَ: عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.

برادرم، بهترین اوصیا، و دو سبط من، بهترین اسباط هستند و خداوند ائمه ابرار را از نسل امام حسین به دنیا خواهد آورد. و مهدی این امتّ از ماست! 

ابوذر می گوید من از ایشان پرسیدم: ائمه بعد از شما چند نفرند؟

فرمود : به عدد نقبای بنی اسرائیل. یعنی دوازده نفر.

 5 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 74

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ‏ قَالَ:

صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله صَلَاةَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَیْنَا فَقَالَ:

مَعَاشِرَ أَصْحَابِی مَنْ أَحَبَّ أَهْلَ بَیْتِی حُشِرَ مَعَنَا وَ مَنِ اسْتَمْسَکَ بِأَوْصِیَائِی مِنْ بَعْدِی فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى.

فَقَامَ إِلَیْهِ أَبُو ذَرٍّ الْغِفَارِیُّ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ کَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟

قَالَ: عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.

فَقَالَ: کُلُّهُمْ مِنْ أَهْلِ بَیْتِکَ؟ قَالَ: کُلُّهُمْ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ وَ الْمَهْدِیُّ مِنْهُمْ.

انس هم می گوید : [احتمالا همان اتفاق حدیث پیشین است که انس هم نقل نموده است]

رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند: ای اصحاب من، هر کس اهل بیت مرا دوست بدارد، با ما محشور خواهد شد، و هر کس متمسک به اوصیاء من باشد، پس یقینا به عروة الوثقی تمسک پیدا کرده است.

ابوذر بلند شد و عرض کرد: ای رسول خدا، ائمّه بعد از شما چند نفرند؟

رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند: به عدد نقبای بنی اسرائیل ، یعنی دوازده نفر....

6 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 104

عَنْ زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ: خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله فَقَالَ بَعْدَ مَا حَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى‏ عَلَیْهِ:

أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّه‏....
مَعَاشِرَ النَّاسِ أُوصِیکُمُ اللَّهَ فِی عِتْرَتِی وَ أَهْلِ بَیْتِی خَیْراً فَإِنَّهُمْ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَهُمْ وَ هُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ بَعْدِی وَ الْأُمَنَاءُ الْمَعْصُومُونَ فَقَامَ إِلَیْهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْعَبَّاسِ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ کَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟

قَالَ: عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ حَوَارِیِّ عِیسَى تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ وَ مِنْهُمْ مَهْدِیُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ.

زید بن ارقم نقل می کند که رسول خدا صلوات الله علیه و آله ضمن خطبه شان فرمودند: ای اصحاب من، شما را به عترتم و اهل بیتم سفارش و وصیت می کنم [که به خیر رفتار کنید،] آن ها با حق هستند و حق با آن هاست ، آن ها ائمه هدایت کننده بعد از من هستند

پس عبد الله بن عباس از ایشان پرسید: ائمه بعد از شما چند نفر هستند؟

رسول الله صلوات الله علیه و آله فرمودند: به عدد نقبای بنی اسرائیل، و حواریون عیسی [که دوازده نفر هستند] که نه نقر آن ها از اولاد امام حسین علیهم السلام هستند، و مهدی این امت، صلوات الله علیه و عجّل الله له الفرج از آن هاست.

7 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 114

عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله یَقُولُ:

أَنَا سَیِّدُ الْأَنْبِیَاءِ وَ عَلِیٌّ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ وَ سِبْطَایَ خَیْرُ الْأَسْبَاطِ وَ مِنَّا الْأَئِمَّةُ الْمَعْصُومُونَ‏ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ صلوات الله علیهم ، وَ مِنَّا مَهْدِیُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ.

فَقَامَ إِلَیْهِ أَعْرَابِیٌّ فَقَالَ:  یَا رَسُولَ اللَّهِ، کَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟

قَالَ: عَدَدَ الْأَسْبَاطِ وَ حَوَارِیِّ عِیسَى وَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.

ابو ایوب انصاری هم نقل کرده است که اعرابی ای از رسول خدا صلوات الله علیه و آله پرسید [بعد از آن که رسول خدا فرمودند: من آقای انبیا هستم و علی آقای اوصیا، و دو سبط من، بهترین سبط ها هستند. و از ماست ائمه معصومین از نسل امام حسین و از ماست، مهدی این امت] ائمّه بعد از شما چند نفرند؟

و رسول خدا صلوات الله علیه و آله در جواب فرمودند: به عدد اسباط و حواریون عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام و به عدد نقبای بنی اسرائیل ، یعنی دوازده نفر.

8 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 157

امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: 

دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله فِی بَیْتِ أُمِّ سَلَمَةَ وَ قَدْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات اله علیه و آله:

یَا عَلِیُّ، هَذِهِ الْآیَةُ نَزَلَتْ فِیکَ وَ فِی سِبْطَیَّ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِکَ.

فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، وَ کَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟

قَالَ: أَنْتَ یَا عَلِیُّ، ثُمَّ ابْنَاکَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ بَعْدَ الْحُسَیْنِ عَلِیٌّ ابْنُهُ وَ بَعْدَ عَلِیٍّ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ جَعْفَرٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَ جَعْفَرٍ مُوسَى ابْنُهُ وَ بَعْدَ مُوسَى عَلِیٌّ ابْنُهُ وَ بَعْدَ عَلِیٍّ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ عَلِیٌّ ابْنُهُ وَ بَعْدَ عَلِیٍّ الْحَسَنُ ابْنُهُ وَ الْحُجَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ؛

هَکَذَا وَجَدْتُ أَسَامِیَهُمْ مَکْتُوبَةً عَلَى سَاقِ الْعَرْشِ

فَسَأَلْتُ اللَّهَ تَعَالَى عَنْ ذَلِکَ، فَقَالَ: یَا مُحَمَّدُ هُمُ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ وَ أَعْدَاؤُهُمْ مَلْعُونُونَ.


رسول خدا صلوات الله علیه و آله در مورد آیه تطهیر « انّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» به من فرمودند: 

برادرم، علی، این آیه در مورد شما و دو سبط من، و ائمه از اولاد شما نازل شده است.

عرض کردم: ای رسول پروردگار، چند امام بعد از شما هستند؟

فرمود: شما، یا علی؛ سپس دو فرزندت حسن و حسین ، و بعد از امام حسین، فرزندش علی؛ و بعد از علی، فرزندش محمد؛ و بعد از محمد، فرزندش جعفر؛ و بعد از جعفر، فرزندش موسی؛ و بعد از موسی، فرزندش علی؛ و بعد از علی، فرزندش محمد؛ و بعد از محمّد فرزندش علی؛ و بعد از علی ، فرزندش حسن؛ و سپس فرزندش حجّة بن الحسن

این اسامی را دیدم بر ساق عرش نوشته شده است؛ پس از پروردگار رب العالمین تبارک و تعالی از این ها پرسیدم، فرمود: 

ای حبیب من ، محمد، این ها ائمه بعد از شما هستند مطهر و معصوم، و دشمنانشان ملعون هستند.

9 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 17اثبات الهداة ج2، ص151

حدیث خیلی زیبا و قابل تامّلی است که فقط به قسمت شاهدش اکتفا نکردم:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى النَّبِیِّ ص‏لوات الله علیه و آله وَ الْحَسَنُ عَلَى عَاتِقِهِ وَ الْحُسَیْنُ عَلَى فَخِذِهِ یَلْثِمُهُمَا وَ یُقَبِّلُهُمَا وَ یَقُولُ : اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُمَا وَ عَادِ مَا [مَنْ‏] عَادَاهُمَا.

ثُمَّ قَالَ: یَا ابْنَ عَبَّاسٍ، کَأَنِّی بِهِ وَ قَدْ خُضِبَتْ شَیْبَتُهُ مِنْ دَمِهِ یَدْعُو فَلَا یُجَابُ وَ یَسْتَنْصِرُ فَلَا یُنْصَرُ.

قُلْتُ: مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟

قَالَ: شِرَارُ أُمَّتِی، مَا لَهُمْ لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِی.

ثُمَّ قَالَ: یَا ابْنَ عَبَّاسٍ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ کُتِبَ لَهُ ثَوَابُ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ؛ أَلَا وَ مَنْ زَارَهُ فَکَأَنَّمَا زَارَنِی وَ مَنْ زَارَنِی فَکَأَنَّمَا زَارَ اللَّهَ وَ حَقُّ الزَّائِرِ عَلَى اللَّهِ أَنْ لَا یُعَذِّبَهُ بِالنَّارِ؛ أَلَا وَ إِنَّ الْإِجَابَةَ تَحْتَ قُبَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِهِ.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ؛ فَکَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟

قَالَ: بِعَدَدِ حَوَارِیِّ عِیسَى وَ أَسْبَاطِ مُوسَى وَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.

قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ فَکَمْ کَانُوا؟

قَالَ: کَانُوا اثْنَیْ عَشَرَ وَ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ. أَوَّلُهُمْ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ بَعْدَهُ سِبْطَایَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ فَإِذَا انْقَضَى الْحُسَیْنُ‏ فَابْنُهُ عَلِیٌّ فَإِذَا انْقَضَى عَلِیٌّ فَابْنُهُ مُحَمَّدٌ، فَإِذَا انْقَضَى مُحَمَّدٌ فَابْنُهُ جَعْفَرٌ؛ فَإِذَا انْقَضَى جَعْفَرٌ، فَابْنُهُ مُوسَى ؛ فَإِذَا انْقَضَى مُوسَى فَابْنُهُ عَلِیٌّ؛ فَإِذَا انْقَضَى عَلِیٌّ فَابْنُهُ مُحَمَّدٌ؛ فَإِذَا انْقَضَى مُحَمَّدٌ فَابْنُهُ عَلِیٌّ ؛ فَإِذَا انْقَضَى عَلِیٌّ فَابْنُهُ الْحَسَنُ؛ فَإِذَا انْقَضَى الْحَسَنُ فَابْنُهُ الْحُجَّةُ.

قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَسَامِیَ لَمْ أَسْمَعْ بِهِنَّ قَطُّ.

قَالَ لِی: یَا ابْنَ عَبَّاسٍ، هُمُ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی وَ إِنْ نُهِرُوا أُمَنَاءُ مَعْصُومُونَ نُجَبَاءُ أَخْیَارٌ. یَا ابْنَ عَبَّاسٍ، مَنْ أَتَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَارِفاً بِحَقِّهِمْ أَخَذْتُ بِیَدِهِ فَأَدْخَلَتُهُ الْجَنَّةَ. یَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَنْ أَنْکَرَهُمْ أَوْ رَدَّ وَاحِداً مِنْهُمْ فَکَأَنَّمَا قَدْ أَنْکَرَنِی وَ رَدَّنِی وَ مَنْ أَنْکَرَنِی وَ رَدَّنِی فَکَأَنَّمَا أَنْکَرَ اللَّهَ وَ رَدَّهُ. یَا ابْنَ عَبَّاسٍ، سَوْفَ یَأْخُذُ النَّاسُ یَمِیناً وَ شِمَالًا فَإِذَا کَانَ کَذَلِکَ فَاتَّبِعْ عَلِیّاً وَ حِزْبَهُ فَإِنَّهُ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَهُ وَ لَا یَفْتَرِقَانِ حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ. یَا ابْنَ عَبَّاسٍ وَلَایَتُهُمْ وَلَایَتِی وَ وَلَایَتِی وَلَایَةُ اللَّهِ وَ حَرْبُهُمْ حَرْبِی وَ حَرْبِی حَرْبُ اللَّهِ وَ سِلْمُهُمْ‏  سِلْمِی وَ سِلْمِی سِلْمُ اللَّهِ.

ثُمَّ قَالَ: یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُون‏.

ابن عبّاس می گوید: به رسول خدا عرض کردم: ائمه بعد از شما چند نفر هستند؟

فرمود: به عدد حواری عیسی، به عدد اسباط موسی، به عدد  نقباء بنی اسرائیل.

گفتم: ای رسول خدا، چند نفر هستند؟

فرمود: آن ها دوازده نفر بودند، و ائمه بعد از من هم دوازده نفر هستند. سپس اسامی تک تک امامان را رسول خدا می برند.

10 - کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 110

ٍعَنْ وَاثِلَةَ بْنِ الأسفع [الْأَسْقَعِ‏] قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله:

لَا یَتِمُّ الْإِیمَانُ إِلَّا بِمَحَبَّتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَهِدَ إِلَیَّ أَنَّهُ لَا یُحِبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ إِلَّا مُؤْمِنٌ تَقِیٌّ وَ لَا یُبْغِضُنَا إِلَّا مُنَافِقٌ شَقِیٌّ، فَطُوبَى لِمَنْ تَمَسَّکَ بِی وَ بِالْأَئِمَّةِ الْأَطْهَارِ مِنْ ذُرِّیَّتِی.

فَقِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ فَکَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟ قَالَ: عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.

وائله نقل می کند که رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند:

ایمان کسی کامل نمی شود مگر به محبّت ما اهل بیت علیهم السلام... پس خوشا به حال کسانی که تمسک پیدا کنند به من و به ائمه اطهار از فرزندان من.

پس پرسیده شد: ای رسول خدا، چند نفر هستند ائمه بعد از شما؟ فرمود: به عدد نقبای بنی اسرائیل [12 نفر].

11 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 86

ِابوهریر هم نقل کرده است که : رسول خدا صلوات الله علیه و آله در ضمن خطبه شان فرمودند:

مَعَاشِرَ النَّاسِ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَحْیَا حَیَاتِی وَ یَمُوتَ مِیتَتِی فَلْیَتَوَلَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام وَ لْیَقْتَدِ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ.

فَقِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، فَکَمِ الْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِکَ؟ فَقَالَ: عَدَدَ الْأَسْبَاطِ.

آگاه باشید ای مردم، هر کس که می خواهد زندگی کند همچون زندگی من، و بمیرد چون مردن من، [به دین من زندگی کند و بمیرد] پس باید که محبت و ولایت امیرالمومنین را داشته باشد، و به ائمّه بعد از او اقتدا کند.

پس گفته شد: یا رسول الله، ائمّه بعد از شما چند نفر هستند؟

فرمود: به عدد اسباط [دوازده نفر].

 

12 ـ ابوهریره می گوید: [این حدیث همان حدیث هفتم از احادیث انحصار دوازده امام، است که رسول خدا می فرمایند، زمین از دوازده امام خالی نمی شود] 

قالَ: دَخَلْتُ عَلی رَسُولِ اللهِ صَلَّی الله علیهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَ قَدْ نَزَلَتْ هَذِهِ الا´یة «إِنَّمَا أَنتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ». فَقَرَأها عَلَیْنَا رَسُولُ اللهِ،

قَالَ: أنَا المُنْذِرُ، أتُعْرِفُونَ الهَادِی ؟

قُلْنَا: لاَ، یَا رَسُولَ اللهِ.

قَالَ: هُوَ خاصِفٌ النَّعْل.

فَطُوِّلَتِ الاعْناقُ إذْ خَرَجَ عَلَیْنَا عَلِیٌّ علیه السّلام مِن بَعْضِ الحُجَرِ وَ بِیَدِهِ نَعْلُ رَسُولِ اللهِ صَلَّی الله عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ الْتَفَتَ إلَیْنَا:

اَلا إنَّهُ المُبَلِّغُ عَنِّی وَ الاءمَامُ بَعْدی وَ زَوْجُ ابْنَتی وَ أبُوسِبْطیَّ فَفَخراً. نَحْنُ أَهْلُ بَیْتٍ أذْهَبَ اللهُ عَنَّا الرِّجْسَ وَ طَهِّرْنَا تَطْهِیراً مِنَ الدَّنَسِ، فَقَاتَلَ بَعْدِی عَلی التَّأْوِیلِ کَما قَاتَلْتُ عَلی التَّنْزِیلِ، هُوَ الایّامُ أبُو الائِمَةِ الزُّهْدِ.

فَقیلَ: یَا رَسُولَ اللهِ کَمِ الائِمَةُ بَعْدَکَ؟

قَالَ: اثنا عَشَرَ، عَدَدَ نُقَباءَ بَنِی اسرائِیلَ، وَ مِنّا مَهْدِیُّ هَذِهِ الاُمَّةِ یَمْلاَ اللهُ الارضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کما مُلِئَت جَوْراً وَ ظُلْماً، لاَ تَخْلُوا الارضُ مِنْهُم إلاّ سَاخَتْ بِأَهْلِهَا. 

 

13 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 78

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: سمِعْتُ النَّبِیَّ صلوات الله علیه و آله یَقُولُ:

الْأَئِمَّةُ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ.

فَقِیلَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ فَکَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟ قَالَ: عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.



14 ـ الصراط المستقیم الی مستحقی التقدیم: ج2، ص117

وأسند محمد بن وهبان إلى حذیفة بن أسید حدیث الحوض فلما أوصى النبی صلى الله علیه وآله بعترته ثلاثا قال سلمان: کم الأئمة بعدک؟

قال صلوات الله علیه و آله : عدد نقباء بنی إسرائیل تسعة من صلب الحسین أعطاهم الله علمی وفهمی، لا تعلموهم فإنّهم أعلم منکم، واتبعوهم فإنّهم مع الحق والحق معهم.

هنگامی که رسول خدا صلوات الله علیه و آله سه بار به عترتشان سفارش فرمودند، سلمان پرسید: 

ائمه بعد از شما چند نفر هستند؟

رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند: به عدد نقبای بنی اسرائیل که نه نفر آن ها از اولاد امام حسین هستند، خداوند علم و فهم مرا به آن ها داده است، چیزی به آن ها یاد ندهید که آن ها اعلم از شما هستند، و از آن ها تبعیت کنید که آن ها با حق هستند و حق با آنهاست. 

15 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 234

شخصی خدمت امام حسین آمد و سوالاتی را پرسید و در انتها عرض کرد:

فَأَخْبِرْنِی عَنْ عَدَدِ الْأَئِمَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله.

قَالَ علیه السلام: اثْنَا عَشَرَ، عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.

قَالَ: فَسَمِّهِمْ لِی.

قَالَ: فَأَطْرَقَ الْحُسَیْنُ علیه السلام مَلِیّاً، ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ: نَعَمْ أُخْبِرُکَ یَا أَخَا الْعَرَبِ: إِنَّ الْإِمَامَ وَ الْخَلِیفَةَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه و اله أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٌّ علیه السلام وَ الْحَسَنُ وَ أَنَا وَ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِی، مِنْهُمْ عَلِیٌّ ابْنِی؛ وَ بَعْدَهُ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ؛ وَ بَعْدَهُ جَعْفَرٌ ابْنُهُ ؛ وَ بَعْدَهُ مُوسَى ابْنُهُ ؛ وَ بَعْدَهُ عَلِیٌّ ابْنُهُ ؛ وَ بَعْدَهُ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ ؛ وَ بَعْدَهُ عَلِیٌّ ابْنُهُ ؛ وَ بَعْدَهُ الْحَسَنُ ابْنُهُ ؛ وَ بَعْدَهُ الْخَلَفُ الْمَهْدِیُّ، هُوَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِی یَقُومُ بِالدِّینِ فِی آخِرِ الزَّمَانِ.

به من خبر بده از تعداد ائمه بعد از رسول خدا، صلوات الله علیه و آله.

حضرت علیه السلام فرمودند: دوازده نفر هستند، به عدد نقبای بنی اسرائیل

عرض کرد: برای من نام ببرید آن ها را .

حضرت امام حسین ارواحنا فداه، نام تک تک ائمه را بردند.

16 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 238

عن عمر بن علی بن الحسین فَقُلْتُ لَهُ ـ ابیه علی بن الحسین علیهما السلام ـ :

یَا أَبَةِ وَ لِمَ سَمَّیْتَهُ ـ محمّد بن علی علیهما السلام ـ الْبَاقِرَ؟ قَالَ: فَتَبَسَّمَ وَ مَا رَأَیْتُهُ تَبَسَّمَ قَبْلَ ذَلِکَ! .... ثُمَّ قَالَ:

یَا بُنَیَّ، إِنَّ الْإِمَامَةَ فِی وُلْدِهِ إِلَى أَنْ یَقُومَ قَائِمُنَا علیه السلام، فَیَمْلَأَهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا، وَ إِنَّهُ الْإِمَامُ أَبُو الْأَئِمَّةِ مَعْدِنُ الْحِلْمِ وَ مَوْضِعُ الْعِلْمِ یَبْقُرُهُ بَقْراً وَ اللَّهِ لَهُوَ أَشْبَهُ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله.

قُلْتُ: فَکَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَهُ؟ قَالَ: سَبْعَةٌ وَ مِنْهُمُ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَقُومُ بِالدِّینِ فِی آخِرِ الزَّمَانِ.

فرزند امام زین العابدین [عمر بن علی بن الحسین] می گوید که :

از امام سجاد صلوات الله علیه پرسیدم: ائمه بعد از امام باقر صلوات الله علیه چند نفرند؟ 

فرمود: هفت نفر [مجموعا12 نفر] که از آن هاست ، امام مهدی که یقوم بالدین در آخر الزمان.

17 ـ کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 237

عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهما السلام وَ هُوَ جَالِسٌ فِی مِحْرَابِهِ فَجَلَسْتُ حَتَّى انْثَنَى وَ أَقْبَلَ عَلَیَّ بِوَجْهِهِ یَمْسَحُ یَدَهُ عَلَى لِحْیَتِهِ فَقُلْتُ‏: یَا مَوْلَایَ أَخْبِرْنِی کَمْ یَکُونُ الْأَئِمَّةُ بَعْدَکَ؟

قَالَ: ثَمَانِیَةٌ.

قُلْتُ: وَ کَیْفَ ذَاکَ؟

قَالَ: لِأَنَّ الْأَئِمَّةَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلوات الله علیه و آله اثْنَا عَشَرَ، عَدَدَ الْأَسْبَاطِ، ثَلَاثَةٌ مِنَ الْمَاضِینَ وَ أَنَا الرَّابِعُ وَ ثَمَانٌ مِنْ وُلْدِی أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ. مَنْ أَحَبَّنَا وَ عَمِلَ بِأَمْرِنَا کَانَ مَعَنَا فِی السَّنَامِ الْأَعْلَى وَ مَنْ أَبْغَضَنَا وَ رَدَّنَا أَوْ رَدَّ وَاحِداً مِنَّا فَهُوَ کَافِرٌ بِاللَّهِ وَ بِآیَاتِه‏.

ابی خالد کابلی می گوید: به امام سجاد علیه السلام گفتم: ائمه بعد از شما چند نفر هستند؟ فرمود: هشت نفر.

گفتم: چگونه؟ 

فرمود: به این علت که ائمه بعد از رسول خدا 12 نفر هستند، به عدد اسباط، سه نفر از آن ها از دنیا رفته اند و من چهارمین آن ها هستم «انا الرابع» و هشت نفر از ائمه از اولاد من مانده اند. هر کس ما را دوست داشته باشد، و به اوامر ما عمل کند، با ما خواهد بود... و هر کس بغض ما را داشته باشد و ما را رد کند، یا یکی از ما را رد کند، پس او کافر است به خدا و به آیات او.

18ـ بسم الله الرحمن الرحیم.

در روز هفتم محرم 1440 ، 27شهریور1397 خواستم برای گروه تلگرام، حدیثی از امام حسین سلام الله علیه در رابطه با دوازده امام بگذارم که این حدیث رو دیدم و گفتم که این جا هم بنویسم، بعد از ماه ها که اینجا مطلبی نگذاشتم.

کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 234

طبق حدیث یحیی بن نعمان می گوید که خدمت امام حسین سلام الله علیه بودم که شخصی آمد و (سوالاتی پرسید، و درآخر) عرض کرد:

فَأَخْبِرْنِی عَنْ عَدَدِ الْأَئِمَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله.

قَالَ علیه السلام: اثْنَا عَشَرَ، عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ.

قَالَ: فَسَمِّهِمْ لِی.

قَالَ: فَأَطْرَقَ الْحُسَیْنُ سلام الله علیه مَلِیّاً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ: نَعَمْ أُخْبِرُکَ یَا أَخَا الْعَرَبِ، إِنَّ الْإِمَامَ وَ الْخَلِیفَةَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ أَنَا وَ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِی مِنْهُمْ عَلِیٌّ ابْنِی وَ بَعْدَهُ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَهُ جَعْفَرٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَهُ مُوسَى ابْنُهُ وَ بَعْدَهُ عَلِیٌّ ابْنُهُ وَ بَعْدَهُ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَ بَعْدَهُ عَلِیٌّ ابْنُهُ وَ بَعْدَهُ الْحَسَنُ ابْنُهُ وَ بَعْدَهُ الْخَلَفُ الْمَهْدِیُّ (علیهم السلام) هُوَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِی یَقُومُ بِالدِّینِ فِی آخِرِ الزَّمَانِ

ائمه بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله چند نفرند؟ به من خبر بده از تعداد ائمه بعد از رسول خدا.

حضرت امام حسین فرمودند: دوازده نفر، به تعداد نقبای بنی اسرائیل (که دوازده نفر بودند، نه کم تر و نه بیش تر).

آن شخص عرض کرد که آن ها را برایم نام ببرید.

پس امام حسین سلام الله علیه نام تک تک ائمه از امیرالمؤمنین تا آخرین امام، حجة بن الحسن سلام الله علیه را فرمودند....

***

ناگفته پیداست که احادیث دیگری را هم می توان اینجا نوشت مانند این حدیث 

متشابه القرآن و مختلفه (ابن شهر آشوب) ؛ ج‏2 ؛ ص54

قال رسول الله ص‏لوات الله علیه و آله:  

عدد الأئمة بعدی عدد نقباء موسى‏.

کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 76
الْأَئِمَّةُ بَعْدِی عَلَى عَدَدِ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ حَوَارِیِّ عِیسَى هُمْ عِتْرَتِی مِنْ لَحْمِی وَ دَمِی.
کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص: 58
یَا جُنْدَبُ أَوْصِیَائِی مِنْ بَعْدِی بِعَدَدِ نُقْبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیل‏َ. فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُمْ کَانُوا اثْنَیْ عَشَرَ هَکَذَا وَجَدْنَا فِی التَّوْرَاةِ. قَالَ: نَعَمْ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی اثْنَا عَشر.
اما هدف در این پست ، این بود که نشان دهیم ، رسول خدا صلوات الله علیه و اله در تمام طول عمر مبارکشان، و حتی در روزهای آخر عمر شریفشان، در جواب به این سوال صریح مردم که تعداد ائمه بعد از شما چندتاست؟ ائمه بعد از شما چند نفرند، به صراحت فرموده اند: ائمه بعد از من، دوازده نفر هستند، و غیر از این هم نفرموده اند، و بنابراین یقینا تعداد ائمه بعد از رسول خدا، دوازده تاست، نه کمتر و نه بیشتر، رسول خدا صلوات  الله علیه و آله ـنستجیر بالله ـ قصد گمراهی این همه مردم را نداشته است، و دروغ نفرموده است، بلکه حقیقت را نشان داده اند، و یکی از مهم ترین وظایفشان که مشخص کردن اوصیایشان هست را به درستی انجام داده اند، و در تمام موارد فرموده اند، تعداد ائمه دوازده تا است، اوصیای من دوازده نفرند.
فقط چند حدیث هست که این فرقه از آن ها برداشت می کند، که تعداد ائمه سیزده تا یا بیش از آن است، که به آن ها هم الحمد لله جواب دادیم، و نشان دادیم که آن ها هم هیچ دلیلی بر بیش تر بودن ائمه از 12 تا نیست. و نشان دادیم که برداشت آن ها درست نیست...
اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم.
اللهمّ عجّل لولیّلک المظلوم الفرج
اللهم احی به الحق و امت به الجور و استنقد به عبادک المؤمنین

نظرات  (۱)

این حدیث ها چرا فقط از یک منبع نقل شده در صورتی که پیروان آن ملعون احمد اسماعیل احادیثی از چند کتاب معتبر نقل میکنند ؟ از جمله بحارالانوار و وسایل الشیعه و اصول کافی ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام
عرض کنم خدمت تون که در واقع نیازی نمی دیدیم که اسم کتاب های دیگر رو بنویسم، در نظر ما همین که اسم کتاب «منبع» رو بنویسیم کافی بوده، مخصوصا که کتاب کفایة الاثر از کتب معتبر شیعه است (و البته که بقیه کتاب ها،  مثلا کتاب هایی مانند بحار الانوار و وسائل الشیعه و الانصاف و ... ـ که مؤلفینشون رضوان و رحمت خدا بر آن ها باد، برای قرون اخیر هستند و احادیث شون رو از کتب منبع و کتب قدیمتر از خودشون نقل کردند ـ احادیث کتاب های منبع مانند کفایة الاثر رو در کتب شون آوردند ولی خب نیازی نمی دیدیم که اسم همه کتاب هایی که این احادیث در آن ها نقل شده رت بیاوریم، بلکه همون طور که عرض شد، اسم کتاب منبع اصلی کفایت می کند)
ممنون از حضور و نظر شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی